Thursday, 4 December 2014

AQSAM DI DALAM AL-QUR'AN (Bahagian 1)



Aqsam (أقسام) boleh diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu sebagai 'sumpah'. Merujuk kepada Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka, perkataan 'sumpah' membawa erti "pengakuan yg dibuat (dengan ber­saksikan Tuhan atau sesuatu yg dianggap suci) utk menguatkan apa yang dikatakan."1 Pengertian ini adalah hampir setara dengan definisi yang terkandung dalam perkataan Arab, Al-qasm (القسم) sebagaimana yang disebut oleh Manna' Qattan,: " Al-Aqsam ( الأقسام) ialah perkataan jama' kepada Al- qasm  (القسم), yang bermaksud 'Al-hilf' (الحلف) dan 'Al-yamin' (اليمين). Bentuk asal bagi al-qasm datang dari fi'il 'Aqsama' (أقسم) atau 'Ahlafa' (أحلف) yang memerlukan kepada kata sambung ba' (ب) yang menghubungkannya dengan Al-muqsam bih. Kemudian, diikuti dengan Al-muqsam 'alaih, yang juga dinamakan sebagai jawabul qasam.2 Sebagai contoh:

Surah An-Nahl


Lafaz Aqsam terbahagi kepada tiga bahagian:

  • Fi'il yang memerlukan kepada huruf ba' (الفعل الذي يتعدى بالباء)
  • Al-muqsam bih (المقسم به )
  • Al-muqsam 'alaih  ( المقسم  عليه )

Ibn Al-Qayyim menyebut di dalam kitabnya At-Tibyan fi Aqsam Al-Qur'an, apabila bertambah banyak penggunaan Al-qasm di dalam percakapan, lama-kelamaan, dihilangkan (hazaf) fi'ilnya dan cukup dengan huruf ba' sahaja, kemudian diganti huruf ba' dengan huruf wau (و) untuk kata nama zahir الأسماء الظاهرة )) dan dengan huruf ta' (ت) untuk lafzul jalalah (لفظ الجلالة ) atau kalimah Allah.

Contoh penggunaan huruf wau bersama kata nama zahir:
Surah Al-lail

Contoh penggunaan huruf ta' bersama kalimah Allah:


Surah Al-Anbiya'


Qasam lantas ditakrifkan sebagai: "mengikat jiwa agar tidak melakukan sesuatu, dengan suatu makna yang dipandang besar atau agung, sama ada secara hakiki maupun secara i'tiqadi, oleh orang yang bersumpah itu. Dikatakan 'yamin' kerana orang Arab apabila bersumpah menggunakan tangan kanan."3

Rujukan:
1. http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=sumpah
2. Kitab Mabahis fi Ulumil Qur'an, m/s 284
3. http://mgmppaituban.files.wordpress.com/2012/02/almabahits-fi-ulumil-quran.doc